Pernilla Gravenfors

Även fast historien om Copperhill är relativt kort så har den varit något brokig. Det hela började som ett drömprojekt mellan några som ville dela med sig av den fantastiska utsikten och närheten till Åres storslagna natur.

Den världskände arkitekten och svensk ättlingen Peter Bohlin* kontaktades och blev tillfrågad om han kunde designa hotellet, vilket han godtog, förmodligen på grund av det fantastiska läget och utmaningen. Han lyckades fånga historien om koppar, sten och träd och tillsammans med en rad arkitekter designade han hotellet som har en arkitektur i modern mountainlodge-stil. Redan från början var det tänkt att bli en mötesplats för människor från hela världen.
I början var det en turbulent tid, först skulle man skapa andelslägenheter men man fick inte ekonomin att gå ihop och byggandet avbröts eftersom dåvarande ägare fick ekonomiska problem. Hotellet köptes då av Peter Kat och Frans Scholtes och byggandet fortsatte.

copperhill-uteI december 2008 öppnade man hotellet, men redan efter några månader satt man bolaget i rekonstruktion och sålde det senare till Petter Stordalen och Choice hotell.

Då kom även Pernilla Gravenfors in i bilden.

-Petter Stordalen kom i helikopter, landade på helikopterplattan och blev genast förälskad. Han köpte det med hjärtat!

December 2009 öppnade hotellet i Choice regi.

-Efter en tuff första vinter och så har det gått väldigt bra för Copperhill. Det var en tuff men nödvändig start, där mycket handlade om att försöka hitta vår identitet. Ett hotell som Copperhill ställer stora krav på personalen. Upplevelsen måste stämma in i bilden som besökare av hotellet har. Vi måste vara mer än bara den storslagna kopparväggen, det är de viktiga mjuka värdena som gör att gäster kommer tillbaka. Vi måste ha en organisation som i grunden mår bra och är stabil, speciellt eftersom det är så stora variationer på personal, från 25-30 personer vid lågsäsong upp mot 140 för högsäsongen. Det är mycket avsked och välkomnande.

Hur mycket betyder priserna ni vunnit?

Efter en tuff start och hårt jobb, känns det extra bra. Det är jättekul att vinna priser och få bra recensioner i tidningar, men de priser som betyder mest är de priser som röstats fram av hotellets egna gäster (t.ex. Tripadvisors Travellers choice-pris). Man får den ocensurerade sanningen genom gästernas recensioner.

lobbyfireplace_copperhill_jonaskullmanDigital detox är en nyhet för i vinter, vad är iden bakom det?

Om en gäst ska få en fulländad upplevelse så tror vi att de får ut mer om de vågar leva en stund utan mobiler och datorer. Vi ser och hör mer, är mer här och nu utan telefoner som distraherar. Våga koppla bort. Tanken bakom det är att det kan vara ett sätt att gästen får ännu mer av sin vistelse.

Hur gick det till när den prisbelönta filmen Turist filmade hotellscenerna hos er?

-Ruben Östlund har sedan tidigare haft en relation till Östersund och Åre. Han planerade filmen och var i Frankrike för att hitta platser för inspelningen. Platser för utomhusscenerna hittades men de hade svårt att hitta platsen för hotellet i filmen. Han och en assistent kom upp till Åre och Copperhill och träffade mig och fick gå runt och kika och det tog inte länge för Ruben att bestämma sig att Copperhill var rätt plats för inspelningen, det stämde överens med hans inre bild av hur det skulle se ut. Det var intressant att få vara med och se hur det går till på en filminspelning. Det var en speciell månad, där vi bland annat fick gå runt i strumporna för att inte låta och lystra till när ”tystnad tagning” yttrades. De abonnerade hela hotellet. De hade de nog inte fått i Frankrike!

* Amerikansk arkitekt, mottog USA:s förnämsta arkitektpris (The AIA Gold Medal) 2010 och känd för Microsoftgrundaren Bill Gates privata hus och Apples prestigebutiker världen över.

Magnus Pihl

Magnus skapade Jämtlandsguiden i sin tryckta form 2014, och hans artiklar är kvar i även i den digitala tidningen.

magnuspihl har 10 inlägg så långt.Se alla inlägg av magnuspihl

Kommentera